staffan linder
staffan linder
INTERVIEW

Interview met visual effects supervisor Staffan Linder

staffan linderIMAGINE | Staffan Linder werkte als VFX-artist aan prestigieuze producties als KING KONG, ATTACK THE BLOCK en LET THE RIGHT ONE IN. Op Imagine vertelt de Emmy-genomineerde Zweed op zaterdag 22 april alles over zijn werk als VFX-Supervisor bij de megazombieserie THE WALKING DEAD. Hoe animeer je digitaal de gruwelijkste zombies? Schokkend Nieuws kreeg alvast een voorproefje.

Op Imagine kom je over THE WALKING DEAD spreken, waarvoor je bedrijf Fido de visuele effecten levert. Wat is, na twee seizoenen ervaring als VFX-supervisor, de sleutel tot een goede digitale zombie?

“De menselijke anatomie! Als zombie-animator moet je die echt door en door kennen. Wanneer je het aftakelingsproces namelijk realistisch in beeld krijgt, kun je van daaruit op zoek naar manieren om de zombies en alles eromheen echt interessant te maken. Moet daar niet meer bloed door de lucht vliegen? Kunnen we daar niet wat meer gore toevoegen? De uitdaging van THE WALKING DEAD is dat het zowel een realistische show, als een over de top gore fest is. De balans daartussen moet goed zijn. Te veel gore en bloed wordt op een bepaald moment te komisch, te weinig ervan en je verliest als kijker je interesse. Wanneer je de menselijke anatomie goed kent, geeft dat qua visie in ieder geval wat houvast.”

Hoe werken jullie bij Fido aan een aflevering?

“Zodra een scène bij ons binnenkomt, bekijken we die met het team. Meestal hebben we dan al een opdracht van een producent of regisseur, maar we kijken ook hoe we de impact ervan digitaal kunnen vergroten. Die horde on-doden daar, moet die niet groter voor dramatisch effect? En het design van die ene zombie kan dat niet interessanter? De allereerste aflevering waaraan we werkten bijvoorbeeld, had een korte sequentie waarin een walker met een katana-zwaard wordt onthoofd. Leuk, maar ook een beetje standaard. In plaats van een rollend hoofd, stelde ik daarom voor om de voorkant van z’n gezicht eraf te hakken – waardoor je een soort CT- zombiescan te zien krijgt. Dat was nooit eerder gedaan en AMC, het televisiestation dat de serie uitzendt, was meteen enthousiast! Ook veel simpeler trouwens, want die zombie had lang haar en al die haartjes op dat rollende hoofd animeren zou echt een nachtmerrie zijn geweest!”

Wat is het moeilijkst aan werken voor en televisieserie als THE WALKING DEAD?

“Zonder twijfel de tijdsdruk. Het tempo waarin de nieuwe afleveringen klaar moeten zijn is namelijk moordend! Binnen vier weken moet een aflevering van ongeveer een uur worden opgeleverd en ook nog tussentijds worden goedgekeurd door het AMC-hoofdkantoor in New York. Die kijken dan of ze onze visuals in de toon van de serie vinden passen, en of we er niet te veel gore in gestopt hebben. Om eerlijk te zijn zit daar vaak de vertraging – er is altijd wel een of andere kijkcijfercrisis aan de gang die voorrang heeft op beoordelen van CG-zombies, haha. Vooral vorig seizoen was het aanpoten: die al krappe vier weken, werden er in de praktijk toen meestal twee.”

Heb je een favoriete zombie-kill waaraan je in de show gewerkt hebt?

“Oh zoveel eigenlijk, zeker wanneer we toestemming krijgen om de camp-factor wat op te schroeven is het heel leuk aan een scène te werken. Kijk, ik ben een echte horrorliefhebber, dus als je me de kans geeft om los te gaan is het wat mij betreft party time! In seizoen zeven hebben we de darmen van een in verre staat van ontbinding verkerende zombie er aan de onderkant uit laten vallen. Om zoiets via 3D-animaties fotorealistisch te laten lijken, is echt een hoop werk. In hetzelfde seizoen wordt trouwens ook een zombie met een kandelaar een kopje kleiner gemaakt. Zo’n originele en campy scène – want wanneer zie je dat nou? Een kandelaar als verdedigingswapen. Misschien is dat ook wel mijn favoriet, maar dan wel onze originele versie die werd afgekeurd – veels te bloederig vonden ze bij AMC. Misschien dat ik die wel op de masterclass zal laten zien.”

Van welke zombies in de filmgeschiedenis was je onder de indruk?

“Voor mijn directe werkzaamheden aan de show is vooral Zack Snyders DAWN OF THE DEAD van grote invloed geweest. Los van wat je van hem vindt als filmmaker, heeft die film toch wel de grenzen wat betreft realistische zombies verlegt. Ik durf zelfs wel te beweren dat zonder de documentairestijl van die remake, THE WALKING DEAD er niet geweest zou zijn. Daarbij zijn die eerste tien minuten waarin de zombiepaniek losbreekt natuurlijk pretty fucking awesome! Wat betreft design, ben ik altijd gek geweest op de Tarman uit RETURN OF THE LIVING DEAD en natuurlijk Bub, de gedomesticeerde zombie uit George A. Romero’s DAY OF THE DEAD. In de eerste twee seizoenen van THE WALKING DEAD zitten ook een paar heel uitzonderlijke exemplaren. Ik weet niet of je de Bicycle Girl uit de eerste aflevering nog herinnert? Zo’n beetje de meest iconische zombie uit de hele serie. Daar had ik graag aan gewerkt, ondanks dat Greg Nicotero haar bijna helemaal met make up effecten tot leven heeft gewekt.”

Daarover gesproken. Moet je nog vaak uitleggen dat visuele effecten iets anders zijn dan special effects?

“Haha, absoluut! Ik denk dat al mijn VFX-collega’s daar mee te maken krijgen. Ah, je maakt special effects, hoor je dan, terwijl die toch echt daadwerkelijk op de set worden gemaakt. Vroeger wilde ik het verschil nog wel uitleggen, maar tegenwoordig laat ik het maar gewoon. Niet dat ze vijanden zijn trouwens, visuele en special effects. In principe zie ik het zo: alles wat je geloofwaardig voor de camera kunt doen, moet gewoon fysiek blijven – eigenlijk zou je alleen waarnodig computer gegenereerde effecten moeten inzetten. Die darmspugende zombie uit seizoen zeven, is wat dat betreft het perfecte voorbeeld. Dat was in eerste instantie helemaal met een animatronic-pop gedraaid. Toen dat op beeld niet bleek te werken, moesten computersimulaties alles gaan vervangen. Uiteindelijk stelde ik voor om de zombie door een acteur in make-up te laten spelen, en zijn onderlichaam vervolgens met 3D-elementen te vervangen. Heel leuk om onze uitgebreide animaties vervolgens te laten samensmelten met de praktische effecten. Dat geeft nog altijd het beste resultaat.”

En de negende aflevering van seizoen zes was voor een VFX-Emmy genomineerd.

“Ja, dat was geweldig! Niet alleen die nominatie, maar ook om eens daadwerkelijk bij naam genoemd te worden. Bij televisieshows worden VFX-teams namelijk niet op de aftiteling vermeld. Dat ik aan bepaalde shows heb meegewerkt, kun je nu eigenlijk alleen uit IMDB opmaken. Dat vind ik raar en het moet hoognodig worden veranderd. Voor de uitreiking had AMC alle visual effects-bedrijven en de supervisors laten uitnodigen. Een leuk gebaar en ook een stap in de goede richting!”

Staffan Linder Animation Feature Films 2014 from Staffan Linder on Vimeo.

Staffan Linder geeft op 22 april een masterclass Zombie Slashen op het Imagine Film Festival. Kijk hier voor meer informatie.

© Guus Schulting
21 april 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!